Kuukausi: Touko 2016

Muutos myönteisenä haasteena

Työni ydin on auttaa ihmisiä tekemään muutoksia elämässään. Ihmiset hakeutuvat minulle koska haluavat muutoksen johonkin tiettyyn asiaan, esim. kivun poistaminen ja ehkäiseminen, ryhdin tai kehonkoostumuksen muokkaaminen tai arjessa jaksaminen. Vaikeinta ei ole löytää tarvittava muutos, vaan löytää tapa toteuttaa muutos. Tässä kirjoituksessa tuon esille omat havaintoni muutosprosessista.

Tiedosta

Tiedosta mikä tapa ruokkii ei-toivottua ominaisuutta. Keho reagoi kaikkeen mitä teemme, ja viestii meille takaisin. Asiat eivät tapahdu kehossamme sattumanvaraisesti, emmekä ole kehojemme vankeja*. Keho reagoi aina muutokseen, joten pystymme valinnoillamme vaikuttamaan kehon viesteihin (esim. kipu, turvotus, paino, väsymys). Tiedostaminen voi olla pitkä prosessi, mutta tämän oivaltaminen on jo iso osavoitto muutosprosessissa.

Ole avoin

Pystymme kommunikoimaan kehomme kanssa, mutta tämä vaatii harjoitusta ja kenties ulkopuolista apua (esim. fysioterapia 😉 ). Olen usein kuullut asiakkailtani seuraavanalaisia fraaseja: ”kun mulla on tämä huono selkä”, ”mä en voi kyykätä näiden polvien kanssa” tai ”kun mä olen tällainen pullukka”. Kun annat kehollesi näitä viestejä niin se myös vastaa samalla kielteisellä tavalla. Tällä asenteella onnistuminen on todella vaikeaa. Pelko, epävarmuus ja toivottomuus ovat usein näiden väittämien takana, ja olemme ehkä vuosikausia hokeneet asiaa itsellemme. On siis aivan luonnollista olla hieman epäileväinen, mutta ilman uteliasta ja avointa mieltä et tule onnistumaankaan muutoksessasi. Usein yllättävän pienet ulkoiset muutokset riittävät, ja suurin muutostyö tapahtuu omassa mielessä ja viestissä jonka annamme kehollemme.

Ota vastuu

Ota vastuu omasta tilastasi, toiveistasi ja tavoitteistasi. Älä odota että joku muu voisi muuttaa tilaasi. Ota apu vastaan avoimin mielin, mutta hyväksy että loppupeleissä sinun täytyy itse tehdä työtä muutoksen eteen. Hyväksy myös että tämä vie aikaa, mutta minne sinulla on kiire? Toinen vaihtoehtohan on jatkaa samalla tavalla, ja tilanne jatkunee silloin samanlaisena hamaan tappiin saakka.

Luovu

Muutos vaatii aina jostakin luopumista. Hyväksy että tavasta luopuminen voi alussa tuntua vaikealta, ja päästä kielteisistä tunteista sitten irti. Luopuminen on tärkeä osa jotta tilalle voisi tulla jotakin uutta ja ihanaa. Keskity tähän uuteen, myönteiseen asiaan.

Iloitse

Tiedosta pienet muutokset ja etenemiset ja iloitse niistä. Liian usein jäämme murehtimaan sitä, että huono tilanne ehkä palaa tai että emme ole vielä täysin tavoitteessamme. Iloitse mielummin pienistäkin asioista, sillä ilman sinun uusia valintojasi niitäkään ei olisi tapahtunut. Olet siis onnistunut muuttamaan käytöstäsi ja tapojasi toivottuun suuntaan, eikä mikään estä sinua myöhemmin tekemästä lisää muutoksia kohti tavoitteitasi.

DSC_2211

 

 

*tämä teksti koskee perusterveitä, mahdollisesti tules-vaivaisia ihmisiä. Vakavasti sairaat, vaikeat krooniset kiputilat tai neurologiset tilat ovat asia erikseen.

Mainokset

HCR 2016

Eilen juoksin kolmannen HCR:äni. Tavoiteaikani oli 02:10, valitettavasti tulos jäi hieman tavoitettani hitaammaksi (02:15:08). Kaiken kaikkiaan jäi kuitenkin todella hyvä mieli juoksusta 🙂

Vaikka tulos ei poikennut paljoakaan aikasemmista vuosista niin oma jaksaminen oli aivan eri luokkaa. Olen aiemmin kärsinyt vatsavaivoista, polvi-/lonkka- ja selkäkivuista, nälästä, janosta ja muutenkin ollut pahoinvoiva aina 15km lähtien. Viimeiset kilometrit on painettu sisulla ja itku kurkussa, veljen kannustamana. Tällä kertaa kuitenkin juoksu tuntui todella hyvältä ihan loppuun asti! Valmistautuminen kisaan niin harjoittelun, tankkauksen, että nesteytyksen suhteen sujuivat täysin nappiin tänä vuonna. Lähinnä jäi harmittamaan ettei loppukiri ollut aivan niin tiukka kuin olin suunnitellut, ja myös tunne etten antanut itsestäni aivan kaikkea.

Yksi iso muutos aikasempiin vuosiin oli  jaksotettu harjoittelu, johon kuului juoksuharjoittelun lisäksi voimajakso. Jalkalihakset eivät hapottaneet pitkissäkään ylämäissä, ja tänään ei tunnu lihasväsymystä tai kipua. Myöskään nivelet eivät varmasti tämän takia oirelleet juoksussa. Harjoittelu on sujunut nousujohteisesti ja ilman vastoinkäymisiä, lukuunottamatta flunssaa joka iski juuri pari viikkoa ennen kisaa. Tänä vuonna olen ehdottomasti oppinut sen, että kun harjoittelun suunnittelee fiksusti, saa enemmän tehoja irti pienemmällä harjoittelumäärällä.

Onnea kaikille HCR:än suorittaneille, reitti ei todellakaan ollut mikään helppo. Nyt aion nauttia reilun viikon juoksutauosta ja sitten vain harjoittelemaan seuraavaa tavoitetta varten. Seuraavana katse kohti lyhyempää, vauhdikkaampaa kisaa! 🙂

DSC_2097

 

 

Liike elämän edellytyksenä

Olen viime aikoina pohdiskellut paljon omaa intohimoani liikkumiseen ja liikkeeseen. ”Liike on lääke” on jo kyllästymiseen asti toistettu sanonta, mutta itse seison sanonnan takana sataprosenttisesti. Liike on (vain) osa ihmisen elämää, mutta ilman liikettä ei elämää ole.

Myös silloin kun olemme näennäisesti paikallamme, kehossamme tapahtuu jatkuvasti liikehdintää. Hengityslihakset supistuvat ja rentoutuvat, nivelsiteet ja jänteet joustavat hengityksen tahdissa. Verisuonissa tapahtuu jatkuvasti supsitumista ja laajenemista, ja sydän sykkii tauotta.

On siis aivan luonnollista että keho kaipaa liikkumaan. Koko elimistömme toimii liikkeen varassa. Olen joskus kokenut paineita vähentää omaa liikkumistani tai vähätellä aktiivisuuteni määrää. Viime aikaisten oivallusteni myötä olen kuitenkin todennut että keholle ei ole mitään luonnollisempaa kuin liike. Tällä en tarkoita jatkuvaa kovaa harjoittelua, vaan luonnollista arkiaktiivisuutta.

Aion jatkaa aktiivisen elämän edistämistä ja voin rehellisesti sanoa eläväni kuten opetan. Kuuntele kehosi viestejä ja anna kehon liikkua 🙂 Aurinkoista ja aktiivista alkukesää kaikille lukijoille!

DSC_2055