Pilates sopii joka keholle – Osa 3 Iäkkäät

Ken on harjoitellut klassisia pilatesliikkeitä tietää niitten olevan rankkoja, kehonhallinnallisesti haastavia ja liikkuvuutta vaativia. Siitä huolimatta eräs asiakkaani kuvasi muinoin pilatesta ”mummo-jumppana”. Hän ei kuitenkaan mielestäni ollut väärässä, sillä a) mummot ja vaarit pystyvät kaikkeen mihin nuoremmatkin b) pilatesliikkeitä voi soveltaa, varioida ja/tai yksinkertaistaa loputtomiin.

Kehon ikääntyessä kudosten notkeus vähenee ja voimatasot laskevat biologisista syistä, mutta myös sen takia että aktiviteetti usein laskee iän myötä (monilla jo huomattavasti aiemmin kuin ”mummo-iässä”). Tätä luonnollista prosessia pystyy kuitenkin hidastamaan huomattavasti harjoittelulla, ja minkä ikäisenä tahansa pystyy jopa nostamaan voimatasoja sekä parantamaan liikkuvuutta. Aloittaminen ei siis ole koskaan liian myöhäistä.

Pilatesharjoittelussa panostetaan liikkeen laatuun, joten loukkaantumis- ja ylirasittumisriski on minimaalinen. Urheiluvammoja pyritään tietenkin välttämään kaiken ikäisillä, mutta merkitys kasvaa iän myötä kun palautuminen ei ole enää yhtä nopeaa. Pilateksessa myös panostetaan yksilölliseen ohjaukseen, joten ohjaaja antaa tarvittaessa eri vaihto-ehtoja ja vinkkejä. Tämä tulee useammin tarpeeseen kun taustalla on jo pidempi elämä, sisältäen mahdollisia loukkaantumisia tai leikkauksia jotka ovat jättäneet jälkensä kehoon.

Perusliikkumisesta tulee varmempaa ja vahvempaa säännöllisen pilatesharjoittelun myötä. Harjoitteet parantavat tasapainoa ja ryhtiä, sekä vahvistavat kehon tukilihaksia. Tämä vähentää mm. kaatumisriskiä ja vaikuttaa myönteisesti esim. kulumien aiheuttamiin oireisiin. Myös sujuvia siirtymisiä harjoitellaan, esim. selinmakuulta istumaan. Tämä kaikki välittyy arkielämään, ja vanhetessa ei perusliikkumisen sujuvuuttta voi enää pitää itsestäänselvyytenä.

Kaikki tämä pätee mummojen lisäksi luonnollisesti myös vaareihin. Miehillä on myös yleistäen jäykempi kudostyyppi kuin monella naisella. Jäykkyys korostuu iän myötä, joten pilates liikkuvuusharjoitteluna on mitä sopivin liikuntamuoto vanhoille herroille. Tervetuloa siis mukaan pilatekseen kaikki joilla on jo ikää kertynyt!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s