Pilates sopii joka keholle – Osa 4 Teinit

Pilates mielletään usein ”mummo-jumppana” kuten jo mainitsin aiemmassa tekstissäni (ja tuin myös tätä väitettä myönteisellä tavalla). Myös nuoret kuitenkin hyötyvät suuresti pilatesharjoittelusta, ja kiitollisimmat opetettavani ovatkin olleet teini-ikäisiä. Kehonhallinta saattaa olla aivan hukassa aloittaessa, mutta nuoret yleensä oppivat nopeasti, kokeilevat ennakkoluulottomasti uusia harjoitteita ja tekeminen on energistä.

Teini-iässä keho muuttuu muutamassa vuodessa paljon, pituutta tulee lisää ja vartalon mittasuhteet muuttuvat. Kehonhallinta vaikeutuu näitten nopeiden muutosten myötä, ja teini-iässä ihminen on kömpelöimmillään suhteessa motooriseen ja fyysiseen valmiuteensa . Pilates kehittää kehonhallintaa ja kehotietoisuutta, näin ollen lisäten itsevarmuutta liikkeessä, ja parhaimmassa tapauksessa tuoden myös henkistä itsevarmuutta.

Teini-ikäiset joutuvat istumaan päivät pitkät koulussa, ja vapaa-aika ehkä kuluu erinäisten näyttöjen ääressä, mikä vaikuttaa negatiivisesti ryhtiin ja kehon kannatteluun. Fysioterapeuttien vastaanotolla näkyy yhä enemmän nuoria jotka kärsivät selkä- ja/tai niskakivuista tästä johtuen. Pilatesharjoittelun myötä kehon kannattelu paranee, tukilihaksisto vahvistuu, ja edellä mainitut vaivat vähenevät.

Tuki- ja liikuntaelimistön vaikutusten lisäksi näyttöihin liittyvä käyttäytyminen vaikuttaa tutkitusti myös stressitasoon ja keskittymiseen. Nykypäivän tietotulva ja jatkuva aivojen ylistimulointi mm. sosiaalisen median kautta voi heikentää keskittymiskykyä ja vaikeuttaa rentoutumista tai nukahtamista. Pilateksessa keskitytään pelkästään kehon liikkeeseen ja siihen linkitettyyn hengitykseen. Tunnilla ei ole musiikkia tai muita huomiota vieviä tekijöitä. Monet kertovat illalla tehdyn pilatesharjoitteen helpottaneen nukahtamista ja syventäneen yöunta. Asia koskettaa toki kaiken ikäisiä, mutta koska teini-ikäiset ovat usein aktiivisia sosiaalisen median seuraajia ja alttiitta vaikutuksille, päätin nostaa asian esille tässä osiossa. Syvähengityksen oppiminen myös vaikuttaa myönteisesti rentoutumiseen ja stressinsietokykyyn.

Tietoisuus kehonhallinnan ja -huollon merkityksestä on omien havaintojeni mukaan lisääntynyt varsinkin nuorten keskuudessa ja kiinnostusta aiheeseen löytyy. Ilokseni olen kohdannut nuoria vastaanotolla jotka tulevat oma-aloitteisesti oppimaan ryhdistä ja kehonhuollosta ennaltaehkäisevässä mielessä tai puuttuakseen pieniin vaivoihin ennen niiden eskaloitumista. Haluan ehdottomasti kannustaa tämän tyyppistä ennakoivaa kehonhuoltoa ja kehon kunnioittamista, ja mielestäni pilatesharjoittelu tukee hyvin tätä. Toivotan siis nuoret tervetulleiksi tunneilleni!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s