Pilates sopii joka keholle – Osa 5 ”Sohvaperunat”

Tietyt ihmiset ovat luonnostaan enemmän ”sohvaperunoita” kuin toiset, mutta fakta on että nykypäivänä arkiliikuntaa tulee harvalla spontaanisti tarpeeksi hyvän fyysisen kunnon saavuttamisen ja ylläpidon takaamiseksi. Vaikka arkiliikuntaa tulisi määrällisesti tarpeeksi esim. kävelyn tai pyöräilyn muodossa, ei liikunta ole välttämättä tarpeeksi monipuolista ja esim. lihaskuntoharjoittelu jää helposti lähes olemattomaksi. Tämän takia jonkun liikuntamuodon säännöllinen harrastaminen on suotavaa. Toisille monipuolisen liikunnan toteuttaminen on helppoa ja mielekästä, kun taas toiset joutuvat tsemppaamaan enemmän motivaation ja mielekkään liikuntakokemuken luomiseksi. Mikäli tämä on tilanne, on pilates ehdottomasti liikuntamuoto johon kannattaa tutustua.

Pilatesharjoittelu ei vaadi mitään välineitä tai muita hankintoja ennen aloittamista. Pilatesta voi harrastaa missä vaan ja milloin vaan. Vaatetuksen tulee olla mukava, muita vaatimuksia ei ole. Vesipulloakaan ei tarvitse muistaa, mikäli harjoitus on alle 60 minuutin pituinen. Lajia voi siis kokeilla ja harjoittelun aloittaa ilman suurta esisuunnittelua tai valmisteluja.

Joskus voi tuntua ettei pohjakuntoa ole tarpeeksi uuden liikuntaharrastuksen aloittamiseksi. Pilatesta voi harrastaa minkä kuntoisena vaan, eikä aloittaminen vaadi pohjakuntoa. Pilates on alunperin kehitetty kuntoutusmuotona sänkypotilaille, joten se ei menetelmänä todella vaadi aiempaa harjoittelua tai hyvää fyysistä kuntoa. Harjoitus etenee harjoittajan kehityksen tahdissa, ja pilateksesta saa aina sopivasti haastetta riippumatta kuntotasosta.

Pilates kehittää monipuolisesti lihaskuntoa ja liikkuvuutta, syketason pysyessä melko maltillisena. Tämä tarkoittaa ettei harjoittelu ole tyypillistä hikijumppaa tai huhkimista, mutta kuitenkin tehokas liikuntamuoto. Toki pilatesharjoittelun lisäksi suositellaan aerobista harjoittelua esim. reippaan kävelyn, juoksun tai pyöräilyn muodossa, juuri siksi ettei pilateksessa syke nouse useinkaan kovin korkealle. Pilatestunnille osallistumisen kynnys kuitenkin saattaa olla matalampi juuri sen takia että tehokas jumppa tulee tehtyä ilman voimakasta hikoilua tai hengästymistä.

Tervetuloa kaikki sohvaperunat löytämään liikunnan iloa pilateksesta! 🙂

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s