Pilates sopii joka keholle – Osa 2 Notkeat

Yleinen luulo on, että luonnostaan notkeat henkilöt eivät tarvitse yhtä paljon kehonhuoltoa tai liikkuvuusharjoittelua kuin jäykkikset. Asia on oikeastaan lähes päinvastainen; nämä kudostyypiltään liikkuvat tai jopa yliliikkuvat henkilöt oireilevat yleensä jopa enemmän kuin jäykkikset. Notkealla ihmisellä on yleensä luonnostaan joustava kudostyyppi, ja tyypillisesti tietyt nivelet ovat jopa yliliikkuvia. Tällöin liikelaajuus on suuri, joustavat pehmytkudokset eivät tue riittävästi niveltä, ja yliliikkuvasta nivelestä saatetaan ottaa liike myös silloin kun sen pitäisi tapahtua toisessa nivelessä. Tämä aiheuttaa erilaisia rasitusvammoja, tulehdus- ja kiputiloja nivelessä tai sen lähettyvillä.

Nivelen tuki pettää tyypillisesti varsinkin ääriasennoissa, ja koska jäykkyys ei estä liikettä, niin ääriasentoon mennään helposti. Pilateksessa opitaan viemään liike oikealla tekniikalla ääriasentoihin asti, ja tukemaan niveltä koko liikelaajuudella. Hallinta on aina ensisijainen, joten liikelaajuudesta tingitään mikäli hallinta pettää. Liikkuvuusharjoittelu ei siis tarkoita automaattisesti mahdollisimman suuren liikkeen tekemistä tai pitkälle venymistä, vaan hallittu liikkuvuusharjoittelu voi olla hyvinkin hienovaraista. Lihas on vahvimmillaan liikkeen keskivaiheilla, joten hallintaa kannattaa ensin harjoitella siellä. Pikkuhiljaa liikettä opitaan kasvattamaan niin että hallinta säilyy.

Hallittu liikkuvuus on taito joka näkyy arjessa rasitusoireiden vähenemisenä, loukkaantumisalttiuden minimoimisena ja voimantuoton parantumisena. Pilatesharjoittelu ei siis jäykistä notkeaa henkilöä, vaan ohjaa henkilöä käyttäämän liikkuvuuttaan terveellisellä tavalla hyväksi. Pilates toimii notkealle myös hyvänä maltin ja kärsivällisyyden kehittäjänä, koska liikkeen laatu on tässä tapauksessa kaikkein tärkeintä. Harjoittelu vaatii näin ollen sataprosenttista keskittymistä liikkeeseen. Tervetuloa pilatestunnille kehittämään notkeuttasi!

Mainokset